English 

החשמונאים 107, ת.ד. 20335
תל-אביב 6120202
טלפון: 03-5624848
פקס: 03-5624847

micha@azoulay.co.il

 

מדריך לפתיחת העסק

 

האווירה הכלכלית החיובית במשק מורגשת גם במספר העסקים החדשים הנפתחים בארץ. מדי יום נפתחים עסקים רבים, רובם קטנים ובינוניים. לא אחת מדובר בצעירים שסיימו את הטיול חובק העולם וכעת מלאי מרץ הם מסתערים על "השוק" במטרה לכבוש גם אותו. במשרד שלנו מרגישים התעוררות במשק ומציין כי לאחרונה ישנה עלייה חדה במספר הפונים לקבלת ייעוץ לפתיחת עסק חדש. גם הרפורמות החדשות המתוכננות באוצר הופכות את הקמתם של עסקים חדשים לכדאי יותר ורווחי יותר.

יחד עם זאת,  גם אם לבעל העסק ישנו רעיון פנטסטי ופוטנציאל גדול להצלחה, החלטות מוטעות בתחילת הדרך עלולות לחרוץ את גורלו של העסק כבר בראשית דרכו. מרבית ההחלטות השגויות בפתיחת עסק נובעות מחוסר ידע בעניינים המשפטיים והחשבונאים הקשורים בהקמת העסק. על מנת לעזור לעסקים בראשית דרכם, אנו מגישים את המדריך השלם לפתיחת עסק:

מיקום העסק

ברחבי הארץ ובמרכזי הערים הגדולות קיים היצע אדיר של שטחים להשכרה. המחירים נמצאים ברמה הנמוכה מאי פעם  וניתן לבחור את המבנה הכי מתאים עפ"י צרכי העסק. בעסק חדש לא מומלץ להתקשר בהסכם שכירות לתקופה של מעל שנה אלא לשריין בחוזה זכות להמשיך בתנאים הקיימים. הסכם קצר טווח יבטיח להעביר את העסק מקום במידה והמיקום שנבחר אינו מוצלח מבחינה עסקית. בזמן בחירת המיקום לעסק צריך לזכור כי עלויות המעבר גבוהות מאוד וכולל הובלות, שיפוצים וכד' ולכן קיימת חשיבות עליונה  בבחירת המקום המתאים.

בנק ומסגרת אשראי

למרות שעצמאיים רבים ממשיכים לעבוד עם חשבון הבנק הפרטי גם בעסק,  דבר זה לא מומלץ.  ניהול חשבון נפרד לצרכי העסק ייתן  אינדיקציה מדויקת יותר לתוצאות העסקיות ויקל על ניהול תזרים המזומנים בעסק. בנוסף, על מנת להכיר בהוצאות ובעמלות הבנקאיות כהוצאה מוכרת, רשויות המס דורשות שהחשבון יהיה עסקי בלבד.

מומלץ שהחשבון העסקי לא יתנהל בבנק בו מתנהל החשבון הפרטי. בדרך כלל הבנק יראה בשני החשבון כחשבון אחד לצורך מתן מסגרת אשראי וחישוב האובליגו. פתיחת חשבון בבנק אחר יכולה להגדיל את מסגרת האשראי הניתנת לעסק.

חשוב מאוד לראות את הבנק כפרטנר ולשמור על מוניטין חיובי בבנק. כאשר צפויה בעיה מסוימת בתזרים המזומנים של העסק מומלץ לשתף את הבנק ולהגיע לפתרון משותף. שיתוף הפעולה עם הבנק חשוב עוד יותר על התקנות החדשות האוסרות על הבנק לאפשר משיכת יתר-אוברדראפט-לא מאושר החל מ- 07.2006 . השמירה על קשר טוב עם הבנק אינה עומדת בסתירה לכך שמומלץ  להתמקח על גובה הרבית ועמלות ובכך לחסוך כסף רב.

קרנות לעסקים קטנים

אחת הבעיות המרכזיות של עסקים חדשים, ובכלל, היא מצוקת האשראי. בישראל פועלות קרנות רבות  לעידוד עסקים קטנים ובינוניים כאשר צורת מתן האשראי בהם משתנה מקרן לקרן .

בדרך כלל העזרה ניתנת לעסקים שכבר קיימים ופועלים, אולם ישנן גם קרנות המעניקות הלוואות לעסקים הנמצאים בשלבי ההקמה. בעת נטילת האשראי  חשוב לוודא כי העסק יוכל לעמוד בהחזרים החודשיים. עבור עסקים שאינם יכולים לעמוד מיידית בהחזרים, קיימות הלוואות בהן ההחזר מתבצע רק לאחר זמן קבוע מראש.

מס ערך מוסף

את העסק ניתן להפעיל רק לאחר רישום ופתיחת תיק במע"מ.

קיימים 2 סוגי עסק עצמאי:

א.עוסק פטור - מחזור שנתי שלא צפוי לעלות על 65,721 ₪ - בד"כ עסקים קטנים ושכירים שרק מתחילים את פעילותם כעצמאים. עסק כזה מדווח רק פעם בשנה למע"מ ואינו גובה ואינו מתקזז במע"מ . קיימים עסקים, כגון של בעלי מקצועות חופשיים, שאינם רשאים להירשם כעוסקים פטורים, ללא קשר להיקף הכנסתם.

ב.עוסק חייב- מי שמחזורו השנתי  צפוי לעלות על 65,721  ₪ חייב להירשם כעוסק מורשה.

בזמן הגשת הבקשה למע"מ על פתיחת עסק יש להצטייד במסמכים הבאים: בקשה לפתיחת העסק חתומה בידי העוסק/שותפים, צילום תעודת זהות /תעודות זהות, שיק בנקאי מבוטל/כל מסמך בנקאי אחר שבו רשומים פרטי החשבון ופרטי בעל החשבון וחוזה שכ"ד.

במקרים מסוימים רשאים רשויות מס ערך מוסף לדרוש מסמכים נוספים  כגון  הסכמי התקשרות עתידים וכו'

מס הכנסה

לאחר שינוי החוק לפני כשנה, חייבים העוסקים לדווח במיידי למס הכנסה על פתיחת העסק ומי שאינו עושה כך חשוף לקבלת קנסות מנהלים. לצרכי רישום  עסק עצמאי חייבים להגיש בקשה לרישום לפקיד שומה. למרות שניתן לפתוח את העסק ברשויות המס באופן עצמאי, מומלץ להיעזר בשירותי רו"ח לביצוע פעולה זו.

פתיחת תיק ניכויים עבור עובדים שכירים

אם העסק מעסיק עובדים, יש לפתוח תיק ניכויים אצל פקיד  השומה רישום תיק ניכויים במוסד לביטוח לאומי מתבצע בצורה אוטומטית על-ידי קבלת נתונים ממס הכנסה.

המוסד לביטוח  לאומי

בנוסף לרישום במע"מ ובמס הכנסה, יש להירשם כעוסק עצמאי גם במוסד לביטוח לאומי. הרישום מתבצע על-ידי מילוי טופס דין וחשבון שנתי. המוסד דורש לציין את כמות השעות הצפויות  ורמת ההכנסה הצפויה.  קיימים 2 סוגים של עצמאים בביטוח לאומי:

 1)עצמאי עונה על ההגדרה של עצמאי- משלם מקדמות ומבטח את ההכנסה שעבורה משלם מקדמות .

 2) עצמאי שאינו עונה על ההגדרה - עוסק שעובד בעסק פחות מ-12 שעות בשבוע ומרוויח פחות מ-3,769 ₪ לחודש. מעמד כזה בד"כ מתאים לשכירים שהעסק משמש עבורם השלמת ההכנסה. כאשר העוסק נרשם במוסד לביטוח לאומי - המוסד בודק האם שולמו דמי ביטוח מגיל 18 ועד ליום פתיחת העסק -אם קיימות תקופות שבהן היה עוסק בחו"ל או לא עבד - יידרש לשלם בעבור התקופות אלה.

ניהול ספרי העסק

כל אדם שיש לו הכנסה מעסק או משלח יד  חייב לנהל ספרים. אופן ניהולם משתנה בהתאם לסוג העסק והיקפו. בתחילת הדרך רצוי להיות בקשר הדוק עם בעל מקצוע -רואה חשבון או יועץ מס על מנת לקבל את ההסבר המפורט  על אופן ניהול ספרים ונהלי הוצאות חשבוניות וקבלות . כמו כן, שיתוף הפעולה עם רו"ח מקצועי עוזר לעסק להבנות בצורה הנכונה ומשחרר את בעליו מבזבוזי זמן מיותרים.

אי ניהול ספרים כראוי גורם לפסילתם על-ידי רשויות המס.  סנקציה זו עלולה להביא למצב בו פקיד השומה יקבע בעצמו את השומה השנתית בה חייב העסק ועל בעליו יהיה להוכיח את הכנסתו המדויקת על פיה ישולם המס.

 


לפרטים נוספים ולמענה אישי מקצועי של רואה חשבון מוסמך,
צור קשר באמצעות הטופס שבאתר או התקשר עכשיו:
טלפון: 03-5624848


בניית אתרים ומערכות מידע - עיצוב אתרים, בניית אתרים, הקמת אתרים, פיתוח מערכות אינטרנט מובילות